Va prelua Peugeot programul din WRC al Citroen ?

In ultima perioada, cativa mari producatori auto precum Fiat, Toyota sau Hyundai au ajuns pe prima pagina a siteurilor specializate in motorsport. Se vorbeste despre o implicare a acestora in WRC in viitorul apropiat. Bineinteles, in marea majoritate a cazurilor, articolele au la baza niste zvonuri sau imaginatia bogata a fanilor, dar nu e asa greu sa-ti imaginezi cum niste producatori de succes ar fi interesati de WRC, mai ales daca FIA rezolva problema mediatizarii si a problemei cu emisiunile de la TV.

 

Cu speranta ca cei de la Mini vor ramane si se vor extinde, anul viitor Campionatul Mondial de Raliuri va reuni la start patru constructori, celor trei din acest sezon alaturandu-se Volkswagen. In cazul ideal, acesti patru ii vor inspira si pe altii si-i vor determina sa-si revizuiasca planurile pentru diviziile de motorsport, intrarea in WRC fiind un pas firesc. Daca ramanem realisti, nu putem fi siguri de planurile pe termen mediu si lung al niciunuia dintre cei patru. Iar unul dintre contructori il vom trata separat, Citroen.

 

Pe masura ce scriu acest material imi doresc ca ideea mea sa fie una gresita. Este suficient de dureros sa vezi cum WRC sufera din cauza mediatizarii si a transmisiilor TV, ca sa nu mai zic de numarul mic al echipelor ( de uzina sau private). Pierderea unui constructor de succes cum este Citroen ar fi cea mai mare lovitura, asa ca sper ca sefii PSA sa nu gandeasca la fel  si sa ramana in WRC inca multi ani de acum inainte.

 

Cand Peugeot a anuntat incheierea programului pentru Le Mans ( stiti ca e weekendul asta da? ), toata suflarea raliistica a fost ingrijorata pentru Citroen, care putea sa-si anuleze programul WRC. Slava Domnului, Citroen si-a exprimat dorinta de a mai ramane in raliuri pentru cativa ani. Dar, dupa retragerea neasteptata din Le Mans a colegilor de grup, cu totii am realizat ca acest scenariu se poate intampla si in cazul celor mai bine puse la punct programe de motorsport.

 

Sa va mai spun ca am ajuns sa-i urasc pe cei de la Mini si Prodrive pentru ce i-au facut lui Meeke? Cu cat WRC va continua sa sufere de lipsa transmisiilor Tv, cu atat va continua sa nu fie atractiv pentru sumele imense care trebuiesc investite in acest sport. Pana cand FIA va rezolva aceasta problema, expansiunea calendarului in noi zone de pe glob nu va putea fi luata in calcul. Dar sa vedem de ce e asa importanta aceasta expansiune.

 

PSA Peugeot Citroen cauta sa-si mareasca vanzarile in China, Rusia si America Latina, fapt care ar compensa pierderile prognozate de 8-10% de pe pietele europene din acest an. Aceste cifre sunt corelate de calendarul WRC, mai ales daca FIA va introduce raliuri in America de Sud, dar si mai important in Rusia si China. Deloc surprinzator, aceste piete sunt importante si pentru Ford si VW, dar mai ales pentru Mini si BMW, cei din urma dand lovitura in 2011 cu vanzarile in China si Coreea de Sud, in timp ce America de Nord detine recordul pentru numarul de Mini-uri livrate anul trecut. Asadar este mai mult decat logic sa ne asteptam ca etape din aceste tari sa fie introduse in calendarul WRC, nu doar pentru a “satisface” actualii constructori ci si pentru a atrage noi sponsori si investitori pentru acest campionat.

 

Ce legatura au toate astea cu Citroen in particular? Ei bine, francezii si-ar putea sa-si doreasca sa se retraga “in glorie” inainte ca urmatoarea generatie a modelului DS3 sa fie lansata, fortand compania sa investeasca sume importante pentru dezvoltarea noii masini. Pe cealalta parte, totul depinde de planurile celor de la Citroen vizavi de gama DS si, tinand cont de caracterul premium al gamei distinctive, nu cred ca viitorul model va fi un simplu facelift al celui actual. 

 

Sunt multe intrebari si vizavi de Sebastien Loeb, a carui plecare din WRC este mai iminenta cu fiecare raliu, desi francezul nu pare dispus sa renunte prea repede la acest sport. Cu Loeb plecat, Citroen va fi nevoita sa descopere si sa pregateasca noi talente dar va trebui sa fie pregatita si pentru cateva infrangeri usturatoare. Sigur, ei pot recruta orice pilot actual, dar nimeni nu garanteaza ca acesta va avea niste rezultate ideale. Nu pot spune ca raliurile pentru Citroen se vor incheia odata cu plecarea lui Loeb, dar nu ai cum sa negi faptul ca aceasta asociere a produs cele mai spectaculoase rezultate si recorduri in ultimii ani, recorduri care probabil nu vor fi doborate niciodata. Aruncati o privire in F1, catre Ferrari si faceti o comparatie cu ce se intampla acum fata de “era” Schumacher.

 

Avand toate astea asternute pe hartie, ceea ce pare a fi un viitor sumbru pentru Citroen pare in acelasi timp a fi ceva bun pentru Peugeot.  Sora de grup face parte din marea familie a raliurilor desi ultima implicare in WRC a fost un dezastru total. Intrebati-l pe Marcus Gronholm despre Peugeot 307 WRC daca nu ma credeti. Totusi, modelul precedent, 206 WRC a fost o masina de succes. La fel au fost si rezultatele in vanzari ale modelului de strada, iar acest lucru nu-l putem spune si despre 207. Dupa un traseu nu foarte satisfacator al lui 207, noul model poarta o presiune imensa pentru a produce cifre in vanzari. Peugeot deja a anuntat oficial constructia lui 208 R4T, pensionandu-l astfel pe 207 S2000. 

 

Cum vi se pare inlocuirea lui Ds3 WRC cu 208 WRC, pentru a atrage atentia asupra unei masini de volum in detrimentul uneia de nisa premium, asa cum este DS3?

 

Doar timpul ne va raspunde. Pana atunci, ar trebui sa fim fericiti ca cei de la PSA Peugeot Citroen isi continua implicarea la nivel de varf in diferitele ramuri ale motorsportului in ciuda crizei economice. Avand doua companii foarte cunoscute, PSA poate oricand “comuta” intre cele doua si isi poate pastra ritmul.