Ce asteptari putem avea pentru weekendul din Malaezia, dupa cursa frumoasa din Australia?

Duminica trecuta dimineata ne-am asezat sceptici in fata televizorului, dar nu am regretat deloc trezirea la ora matinala. Marele Premiu al Australiei a avut de toate: un pic de ploaie, drama la start, depasiri, curse de recuperare, accidente spectaculoase si abandonuri de marca.

Cei doi piloti Red Bull au plecat din prima linie, dar au avut parte fiecare de dezamagiri: Sebastian Vettel a avut probleme cu frinele si a iesit in decor cind conducea autoritar la jumatatea cursei, iar localnicul Mark Webber a “reusit” sa primeasca si un avertisment dupa ce abia a obtinut 2 puncte pentru locul 9, stricand cursa fantastica a lui Lewis Hamilton. Abandonul lui Vettel a fost norocul campionului en-titre, Jenson Button de la McLaren, care si-a asumat riscul de a trece pe slickuri inaintea tuturor, si care a facut o excelenta cursa cu stilul sau cursiv, trecind primul linia de sosire.

Lewis Hamilton a avut un weekend agitat din multe puncte de vedere: a avut cel mai bun timp in FP2, dupa care nu a reusit sa intre in primii 10 in calificari, a fost oprit de politie pentru conducere imprudenta (legile australiene sint destul de ciudate!) si in cursa a avut foarte mult de lucru. Ca de atitea ori, el a fost cel mai bataios pilot pe traseul alunecos din Albert Park, depasind pe rind pe toata lumea care i-a stat in fata: intai pe Button, apoi pe Massa, pe Webber, iar depasirea lui Rosberg a fost o manevra de exceptie, la 200 de km/h intr-o sicana rapida. Dar desi a facut una din cele mai bune curse ale sale, nu a reusit sa vada podiumul, din 2 motive: strategia paguboasa cu 2 schimbari de pneuri, si prostia lui Mark Webber, care l-a percutat din spate in timp ce Lewis incerca o depasire la Alonso.

O alta vedeta a cursei a fost si Robert Kubica, care a reusit sa vina pe locul 2 cu un monopost Renault, mult mai slab cotat fata de cele ale echipelor favorite. Plecat de pe locul 9 pe grila, simpaticul polonez a stiut sa-si mentina pozitia amenintata pe rind de Hamilton si apoi de Felipe Massa.

Cele doua Ferrari au avut parte si ele de o cursa frenetica, dupa ce Massa a luat un start excelent, urcand de pe locul 5 pe locul 2, in timp ce Alonso a accelerat in gol si a ratat complet startul. Dupa un start slab, te astepti la probleme, asa ca in primul viraj el s-a rasucit pe pista 180 de grade (“ajutat” de Button, care nu a putut face nimic sa-l evite) si astfel a trebuit sa plece in urmarirea tuturor. O victima colaterala a fost si Schumacher, care si-a rupt eleronul fata si a trebuit sa intre la standuri pentru schimbarea acestuia. Massa, in schimb, a obtinut norocos ultimul loc pe podium, desi a fost mereu depasit si nesigur. Alonso a facut o cursa excelenta de recuperare dar dupa ce l-a ajuns pe brazilian, desi vizibil mai rapid (si iritat) nu a incercat sa-si depaseasca coechipierul, pentru a nu provoca tensiune in cadrul Scuderiei.

Tot primul tur a adus si un accident major, provocat de Kamui Kobayashi, al carui eleron fata s-a rupt si a intrat sub rotile din fata, lasindu-l pasager in masina care a percutat pe sarmanul Nico Hulkenberg, incheind astfel si pentru acesta un weekend total anonim. In acelasi accident a fost implicat si Sebastian Buemi, care a abandonat si el.

Pentru Mercedes, Nico Rosberg a obtinut locul 5, scotind cam tot ce se putea din capacitatea actuala a masinii, care este in continuare putin in urma celor de la Red Bull, Ferrari si McLaren. Schumacher, in schimb, si-a atras si mai multe critici din partea presei printr-o prestatie relativ anonima, chinuindu-se trei sferturi din cursa sa-l depaseasca pe Jaime Alguersuari pe Toro Rosso, si ciupind ultimul punct pus in joc pentru locul 10.

Printe performerii etapei se numara Vitantonio Liuzzi (Force India) si Rubens Barichello (Williams), ambii intrind in puncte dupa o evolutie la fel de buna ca si cea din debutul sezonului. Cei de la Force India au fost totusi frustrati pentru ca Adrian Sutil, calificat din nou in primii 10, a avut necazuri cu motorul si a abandonat.

Cei mici au avut evolutii modeste, cum era de asteptat, un Lotus (singurul care a luat startul, dealtfel) cel al lui Kovalainen, si un HRT, cel al lui Karun Chandhok fiind singurii care au ajuns la finish, cu mari intirzieri. Oricum, faptul ca indianul a terminat cursa este pentru el si echipa echivalent cu o victorie.

Ce urmeaza? La numai o saptamina, Marele Premiu al Malaeziei, de pe circuitul de la Sepang. Duminica aceasta, Formula 1 se deplaseaza in Asia de Sud-Est, in zona musonilor, pe un traseu cu 2 linii drepte foarte lungi, cu multe viraje largi si rapide, dar si cu doua-trei foarte lente, cu oportunitati de depasire. Sint multi piloti care au avut rezultate bune aici: in primul rind Michael Schumacher, victorios de 4 ori la Sepang, apoi Alonso, Rosberg sau Hamilton. Dar pe acest gen de circuit sint avantajate masinile cu un bun echilibru aerodinamic si cu motoare performante, asa ca Red Bull si Ferrari sint din nou favoritele, cu un Vettel disperat sa fructifice performantele de pina acum cu o victorie, ca sa nu piarda contactul cu Alonso, un pilot care stie ca nimeni altul sa-si gestioneze avantajul la puncte. McLaren, cu cel mai rapid monopost pe liniile drepte, au din nou o sansa la podium, desi Hamilton si Button sint rezervati. In schimb, Schumacher este mai optimist decit de obicei, si experienta lui s-ar putea sa aiba un rol. De urmarit vor fi si cei de la Force India si Renault, care au aratat un bun potential pina acum.

Factorul vreme va fi probabil determinant si de data aceasta, fiindca zona tropicala in care se afla circuitul are deseori parte de ploi torentiale si de o caldura umeda sufocanta, foarte solicitanta atit pentru piloti cit si pentru masini. Sa speram ca anul acesta nu se va intrerupe prematur cursa, ca anul trecut, si ca vom avea parte de un spectacol, daca nu chiar ca la Melbourne, macar sa nu fie plictiseala din Bahrain.

Iata programul weekendului din Malaezia (ora Romaniei):

Vineri 2 aprilie, antrenamente libere (FP1 si 2): orele 5:00 – 6:30 si 9:00 – 10:30

Simbata 3 aprilie, antrenamente libere (FP3): 8:00 – 9:00 si calificari: 11:00 – 12:00

Cursa, duminica 4 aprilie de la ora 11:00 (ora locala 16:00).