Colegul nostru Andrei Mitrasca a fost unul dintre primii patru romani care au testat noul SEAT Leon, la Malaga in Spania, cu ocazia testelor organizate pentru presa. Desi a incercat sa ne induca in eroare, declarandu-se un „tacanit” al marcii (nu ca ar putea cineva sa-l contrazica cu argumente), articolul sau mi s-a parut extrem de obiectiv, astfel ca astazi vom aborda partea putin mai pragmatica a noului model.

 

Pentru cei nu foarte pasionati de domeniul auto, trebuie sa stiti ca SEAT este o marca spaniola, parte a Grupului VW si care se presupune ca trebuie sa aiba o aroma latina si o tusa mai sportiva, desi cea din urma a fost mai mult fortata de cateva ori. Personal, aceasta latura a sportivitatii mi s-a parut cel mai mult exagerata la fosta generatie de Leon, a carui tinuta de drum pentru versiunile mai puternice se traducea printr-o fermitate peste media clasei. Cam asa vedeau „sportivitatea” oamenii de la marketing, desi inginerii, foarte capabili de altfel, nu prea erau de acord cu acest lucru.

 

SEAT s-a maturizat si astfel a fost lansata si cea de-a treia generatie de Leon, care este construita pe platforma MQB (greutate scazuta cu pana la 90 kg) a Grupului VW, aceasi utilizata si pentru ultimele modele de Audi A3 si VW Golf.

CAT09301

Din punct de vedere vizual, la prima vedere vei fi tentat sa crezi ca ai in fata ta un identikit modern al hatchback-ului, un tipar daca vreti, dupa care sunt construite din ce in ce mai multe masini. Noul SEAT Leon are o grila inferioara trapezoidala, niste geamuri laterale cu linii angulare si inclinare distinctiva si stopuri spate dispuse pe orizontala. Privit mai cu atentie noua abordare de design a spaniolilor devine mai clara, aceleasi linii angulare definind farurile de tip full-LED, Leon fiind singura masina din acest segment ce poseda astfel de blocuri optice.

 

Tema interiorului este dominata de aceleasi linii si unghiuri proaspete, asimetria celor patru guri de aerisire denotand un studiu complex al plansei de bord, niciuna neavand aceasi forma. Ampatamentul marit fata de generatia anterioara a usurat cresterea spatiului interior, in ciuda unei mici reduceri a lungimi totale. SEAT Leon este o masina spatioasa si care are un portbagaj generos, cu un volum de 380 litri.

 

Per total, calitatea materialelor din plastic folosite, a elementelor grafice si a finisarilor, pentru un model de baza, este sub cele utilizate pentru Golf si A3, dar aici avem de a face cu o ierarhie interna care trebuie respectata. Surprinzator totusi, este faptul ca aceasta diferenta a scazut odata cu lansarea noii generatii de Leon iar pentru nivelul de echipare FR testat de noi, aceste aspecte nu mai ies aproape de loc in evidenta. Asa cum este de asteptat pentru o masina in anul 2013, gadgeturile sunt omniprezente, fiind posibila conectarea telefonului sau a playerelor muzicale, in timp ce sistemul de infotainment este controlat de un display tactil.

 

CAT09309

Grupul VW avea pana de curand obiceiul sa nu ofere cele mai bune motoare pentru toate marcile sale, insa politica de reducere a emisiilor i-a determinat sa renunte la acest lucru, pentru noul SEAT Leon fiind disponibile aproape toate motoarele de pe A3 si Golf. De remarcat la acest capitol ar mai fi faptul ca, absolut toate unitatile de sub capota lui Leon sunt turbo, cele aspirate normal disparand complet din oferta.

 

Pentru test, noi am avut la dispozitie un motor pe benzina, 1.4 TSI, care dezvolta 122 cai putere la 5.000 rpm, in timp ce cuplul maxim de 200 Nm este atins inca de la 2.000 rpm. Desi pe hartie aceste cifre nu va atrag atentia, in realitate, noul Leon pus in miscare de acest motor are un temperament dinamic, aspect care se datoreaza si greutatii relativ reduse de 1.224 kg.

 

Din punct de vedere al performantelor, 1.4 TSI cuplat la o cutie de viteza manuala in sase trepte accelereaza de la 0 la 100 km/h in 9,3 secunde, in timp ce viteza maxima este de 202 km/h.

CAT09391

Desi versiunea FR testata de noi era dotata cu suspensii sport si jante de aliaj pe 18 inch cu talon scazut al pneurilor, noul SEAT Leon mi s-a parut ca absoarbe mult mai bine denivelarile si gropile fata de generatia anterioara, lucru care-ti confera un sentiment sporit de incredere, in special datorita faptului ca masina „nu topaie” atunci cand ai un ritm mai alert. Pur si simplu acest aspect face masina sa fie mai buna, mai credibila decat fostul Leon, mai ales datorita felului simplu si elegant in care poti aborda virajele pe un drum de munte.

 

Noul SEAT Leon a trecut de la nivelul unei alegeri acceptabile pentru o familie din acest segment si a ajuns sa fie una dintre cele mai bune. O mare parte a acestui salt se datoreaza platformei pe care este construit. Chiar daca designul nu mai este la fel de distinctiv ca inainte, per total modelul a suferit imbunatatiri vaste.

 

Avand preturi de lista pentru cea mai ieftina versiune (1.2 TSI Reference) mai scazute decat multi dintre competitorii sai precum Auris, Golf, Ceed, Megane, Focus, i30, Astra, C4, 308, Civic sau Lancer, noul SEAT Leon are o sansa sa ajunga un model admirat si pe placul familistilor. La fel cum este si Golf!

 

Motorsportnews.ro