Drive test Toyota RAV4 2.2D-CAT 150CP AT6

Cand Toyota RAV4 a fost lansata prima oara in urma cu peste douazeci de ani, 1994 mai precis, era o masina mica in doua usi cu tractiune integrala care se adresa tinerilor. Odata cu trecerea anilor, RAV4 nu doar ca a crescut in dimensiuni pana a ajuns un model cu patru usi numai bun pentru o familie, dar si-a pierdut putin din acel sentiment de libertate pe care l-a avut.

 

La preluarea conducerii grupului Toyota in 2009, Akio Toyoda si-a propus sa faca masini mai intrigante, spunand ca prin simplul fapt ca un model este practic si fiabil (caracteristici pentru care produsele Toyota sunt renumite de zeci de ani de zile) asta nu inseamna ca nu poate fi si interesant. Primul model sub conducerea sa a fost revelatia GT86 iar masina din testul nostru de astazi, RAV4, a primit de curand o schimbare importanta de atitudine.

O58A0337

Cum arata?

Daca prima generatie oferea modele in doua si patru usi, cu tractiune integrala sau doar pe rotile din fata, si era recunoscuta pentru manevrabilitatea specifica unui hatchback si consumul redus de carburant, noua generatie de RAV4 a crescut serios in dimensiuni si va trebui sa faca fata unui numar important de concurenti, peste 15, printre care se afla Mazda CX-5 sau Honda CR-V. Dupa laudele primite pentru GT 86, Toyota a adoptat un limbaj de design mult mai dinamic pentru ultimele sale modele, RAV4 beneficiind de schimbari importante la aspectul exterior. Chiar daca nu va fi pe gustul tuturor, noua generatie a primit cateva tuse exterioare care atrag privirea si o caroserie mai „sculptata”.

 

Noul RAV4 are un aspect exterior mult mai elegant si mai atragator, fiind mai lung, mai lat si cu un centru de greutate mai coborat decat generatia pe care o inlocuieste, reusind sa imbine elemente de design specific modelelor mai sportive. Cresterea in dimensiuni se resimte din plin si la interior, mai ales pentru locurile din spate. Ocupantii acestei banchete ii vor multumi constructorului pentru podeaua plataa, in ciuda transmisiei integrale de care beneficiaza masina, bucurandu-se din plin de o calatorie confortabila chiar daca vor sta trei persoane.

 

Pe langa aceasta caracteristica pe care o salut, ma inclin si pentru faptul ca usa hayonului se deschide in sus si nu in lateral, ca la un frigider, aspect care se dovedeste mult mai practic in parcarile aglomerate. Mutarea rotii de rezerva de pe hayon in portbagaj este o alta schimbare benefica pentru utilizatorii din ziua de astazi care vor iesi in afara drumurilor asfaltate mult mai rar decat in cazul generatiilor anterioare.

 

Revenind la interior, care pentru nivelurile superioare de echipare beneficiaza de materiale foarte placute la atingere, cu greu ii poti gasi reprosuri gratie unor imbinari foarte bune. Spatiile de depozitare sunt arhisuficiente iar instrumentarul de bord este in ton cu tendintele actuale. Singurul aspect care poate naste o controversa si nu un repros este ceasul digital din partea superioara a consolei centrale. Contrastul dintre acesta si sistemul de navigatie este destul de mare, primul avand un design prea invechit.

O58A0367

Cum se conduce?

Sub capota masinii din testul nostru s-a aflat un motor ce nu mai necesita nicio prezentare, respectiv faimosul 2.2 D-CAT pe motorina care in compania unei cutii automate de viteze in sase trepte ofera 150 de cai putere si un cuplu motor de 340 Nm. Chiar daca cifrele nu sunt foarte atractive, in trafic, noul RAV4 este mai agil decat o sugereaza cifrele pe hartie, fiind capabil sa sprinteze pana la 100 km/h in doar 10 secunde, desi are o masa de peste 1.6 tone.

 

Toyota a imbunatatit manierele lui RAV4 la drum, adaugandu-i un sistem rapid de management disponibil cu doua moduri, normal si sport pentru versiunile cu tractiune integrala, ca cea din testul nostru. Pe modul Normal, puterea este transferata catre rotile din spate atunci cand cele din fata incep sa alunece sau masina incepe sa piarda aderenta. In modul Sport, 10% din putere se transmite rotilor spate din momentul in care volanul isi schimba pozitia in viraj. Daca sistemul detecteaza o subvirare a masinii, acesta poate transfera 50% din putere rotilor spate, reusind sa o aduca pe trasa corecta. Modul Sport modifica si alte elemente ale masinii, asistenta sistemului de directie fiind redusa, in timp ce cutia de viteze automata va alterna treptele la niste turatii mai ridicate. 

 

Ca si tinuta de drum, RAV4 s-a dovedit a fi un model capabil din punct de vedere al manevrabilitatii si al sigurantei, insa caracterul sportiv pe care-l sugereaza designul exterior nu se prea regaseste si la acest capitol. Comfortul este foarte bun, lucru pe care cu siguranta il vor aprecia cumparatorii iar inginerii japonezi au facut eforturi pentru a elimina zgomotele si vibratiile. Bineinteles, pe un drum de macadam sau cu gropi nivelul acestora va creste dar sincer, RAV4 sta bine la acest capitol.

 

Noua generatie are o setare mai ferma a suspensiei dar totusi absoarbe cu brio toate denivelarile si gropile specifice drumurilor din tara noastra. Am incercat foarte putin si abilitatile off-road ale modelului iar garda la sol si unghiurile acestuia de atac si degajare nu ne-au dezamagit.

O58A0339

Concluzia

Toyota RAV4 a fost unul din liderii segmentului sau de-a lungul anilor iar noua generatie, care imbina aspectul mai sportiv cu o tinuta de drum confortabila, ar trebui sa-i creasca vanzarile.

 

Daca vrei sa faci bani trebuie sa te adresezi acolo unde sunt bani, si conform ultimelor studii, puterea de cumparare a persoanelor de pana in 35 de ani a crescut simtitor, astfel ca Toyota sugereaza prin spoturile sale publicitare faptul ca masina se adreseaza familiilor tinere care traverseaza cea mai placuta perioada a vietii lor. Aceasta politica de marketing are sens, noul RAV4 inspirand distractie si oferind senzatia unui model dintr-o clasa superioara de pret.

 

foto: Catalin Oprea – EvlSkillz.ro