Legati-va centurile, zborul va incepe in cateva momente!

Prima editie a Raliului Finlandei a avut loc in septembrie 1951, fiind un raliu dedicat pilotilor finlandezi si suedezi pentru calificarea in Raliul Monte-Carlo, doar 14 locuri fiind disponibile pentru 30 de piloti nordici. Incepand cu 1954 competitia a primit titulatura “Raliul celor 1000 de lacuri” si a devenit in scurt timp cel mai bine organizat raliu dupa cel de la Monte-Carlo, prezenta la start depasind de multe ori 100 de participanti.   

 

Peugeot a devenit primul constructor cu doua victorii in celebrul raliu in 1952 si 1955, dar dupa victoriile din anii ’50, constructorul francez avea sa mai urce pe prima treapta a podiumului abia in 1984 cu ajutorului lui Ari Vatanen care a pilotat spre victorie modelul 205 Turbo 16. Citroen reusea prima victorie in Raliul Finlandei in 1962 cu modelul DS 19 pilotat de Pauli Toivonen, nimeni altul decat tatal lui Henri Toivonen cel care avea sa isi piarda viata in Raliul Turul Corsicii la volanul unei Lancia Delta S2 de grupa B in anul 1986. Henri avea 29 de ani castigase trei raliuri si urcase pe podium de noua ori din 40 de prezente, timp in care a pilotat pentru echipe precum Talbot, Opel, Porsche si Lancia.

Pauli_Toivonen_-_1962_Rally_Finland

Supranumit “Formula 1 din padure”, Raliul Finlandei este un raliu extrem de dificil si pentru multi aceasta etapa reprezinta esenta raliurilor. Este atat de dificil incat doar cinci piloti de alta nationalitate, decat finlandeza si suedeza, au reusit sa se impuna aici. Primul A fost Carlos Sainz urmat de Didier Auriol, Markko Martin, Sebastien Loeb si Sebastien Ogier.

 

Considerat un Grand Prix al raliurilor, Raliul Finlandei este cel mai rapid raliu din campionat, Loeb reusind o viteza medie de 122.89km/h in 2012 cu modelul DS3 WRC, viteza pe liniile drepte situandu-se in jurul valorii de 200km/h. Regulamentul WRC prevede ca motoarele de 1.6l turbo nu trebuie sa depaseasca 8500 rpm, injectia oprindu-se automat daca aceasta valoare este depasita, cum se intampla in timpul zborurilor. Iar acestea nu sunt putine deloc, zborurile peste saritoarele din Finlanda ajungand pana la 60 de metri lungime.  

Rally Finland 2013

Sebastien  Ogier vine aici din postura de ultim castigator al raliului insa Jari Matti-Latvala se afla intr-un moment bun al carierei, iar evolutiile sale din ultima vreme au fost din ce in ce mai bune si a declarat ca abia asteapta cursa de casa unde va ataca pentru a-l invinge pe colegul sau de echipa, Ogier.

Citroen Helsinki

In tabara Citroen este atmosfera de sarbatoare dupa ce in weekendul trecut Mads Østberg si-a trecut in cont victoria in “Helsinki Rally Battle” un eveniment dedicat iubitorilor de raliuri la care au luat parte si patru nordici piloti legendari pe cele patru modele WRC prezente in campionat:  Markku Alén (Volkswagen Polo R WRC), Tommi Mäkinen (Ford Fiesta RS WRC), Marcus Grönholm (Hyundai i20 WRC) si Juha Kankkunen (Citroën DS3 WRC).

Ford Fiesta RS WRC facelift

Ford va pune la treaba modelul Fiesta RS WRC care a suferit un facelift la partea frontala. Mikko Hirvonen isi doreste sa repete succesul de aici din 2009 pe care l-a reusit tot alaturi de constructorul cu ovalul albastru, pe modelul Focus WRC.  Tanarul Elfyn Evans isi doreste o evolutie buna in Finlanda fiind pentru prima oara cand va ataca cele 26 de probe speciale cu un model WRC si chiar daca a reusit sa castige aici cu modelul Fiesta R2 in FIA WRC Academy, el va putea doar sa spere la un podium in Finlanda. 

 

Hyundai se bazeaza pe Thierry Neuville, Juho Hänninen si Hayden Paddon pentru a continua dezvoltarea modelului i20 WRC. 

Neuville-Poland

Toti cei patru constructori au cate un pilot nordic in cadrul echipei, trei dintre acestia fiind finlandezi, lucru care va asigura cu siguranta o batalie spectaculoasa cu secundele din partea constructorilor prezenti in campionat. 

 

Program Raliul Finlandei

 

Joi, 31 iulie 2014

  Liaison
km
Stage
km
Liaison
km
hrs
  Shakedown, 120 min. 08:00
  Start 15:00
SS 01 Lankamaa 1 48.07 23.44   16:08
SS 02 Jouhtikylä 30.45 10.36 07.40 17:21
SS 03 Lankamaa 2 37.51 23.44   19:07
SS 04 Harju 1 50.16 02.27 04.28 20:30
  Service A (Jyväskylä Paviljonki), 45 min. 21:00
  Parc fermé (Jyväskylä Paviljonki) 00:30
  177.87 59.51 ( 237.38)  
 

Vineri, 01 august 2014

  Liaison
km
Stage
km
Liaison
km
hrs
  Service B (Jyväskylä Paviljonki), 15 min. 07:30
SS 05 Pihlajakoski 1 82.94 14.51   09:18
SS 06 Päijälä 1 38.44 23.38   10:26
SS 07 Kakaristo 1 20.77 20.51   11:24
SS 08 Painaa 1 34.00 07.70 36.66 12:42
  Service C (Jyväskylä Paviljonki), 30 min. 13:53
SS 09 Pihlajakoski 2 82.94 14.51   15:56
SS 10 Päijälä 2 38.44 23.38   17:04
SS 11 Kakaristo 2 20.77 20.51   18:02
SS 12 Painaa 2 34.00 07.70   19:20
SS 13 Harju 2 36.41 02.27 04.28 20:30
  Service D (Jyväskylä Paviljonki), 45 min. 21:00
  Parc fermé (Jyväskylä Paviljonki) 01:00
  429.65 134.47 ( 564,12)  
 

Sambata, 02 august 2014

  Liaison
km
Stage
km
Liaison
km
hrs
  Service E (Jyväskylä Paviljonki), 15 min. 07:00
SS 14 Mökkiperä 1 35.56 13.84   08:08
SS 15 Jukojärvi 1 46.46 21.93   09:06
SS 16 Surkee 1 58.38 14.95   10:43
SS 17 Himos 1 47.58 04.45   12:11
SS 18 Leustu 1 12.49 10.01 37.82 12:44
  Service F (Jyväskylä Paviljonki), 30 min. 13:57
SS 19 Mökkiperä 2 35.56 13.84   15:20
SS 20 Jukojärvi 2 46.46 21.93   16:18
SS 21 Surkee 2 58.38 14.95   17:55
SS 22 Himos 2 47.58 04.45   19:23
SS 23 Leustu 2 12.49 10.01 37.82 19:56
  Service G (Jyväskylä Paviljonki), 45 min. 21:06
  Parc fermé (Jyväskylä Paviljonki) 01:00
  476.58 130.36 ( 606.94)  
 

Duminica, 03 august 2014

  Liaison
km
Stage
km
Liaison
km
hrs
  Service H (Jyväskylä Paviljonki), 15 min. 08:15
SS 24 Ruuhimäki 1 31.20 06.79   09:25
SS 25 Myhinpää 53.90 23.02 32.18 10:43
SS 26 Ruuhimäki 2 31.79 06.79 31.02 13:08
  Service I (Jyväskylä Paviljonki), 10 min. 14:11
  Podium ceremony (Jyväskylä Paviljonki) 15:00
  180.09 36.60 ( 216.69)  
  1,264.19 360.94 ( 1,625.13)